Dr. Vanessa Ludwig-Hirschhäuser

Bis 2025: Vanessa Hirschhäuser

Anschrift

Fortstraße 7
Gebäude: H, Raum: 213
76829 Landau

Kontakt

+49 6341 280-31272

+49 6341 280-36711 (Sekretariat)

+49 6341

vanessa.hirschhaeuser@rptu.de

Sprechzeiten

Nach Vereinbarung


Seit März 2024: Studienmanagerin des Fachbereichs Psychologie, Rheinland-Pfälzische Technische Universität Kaiserslautern-Landau

2019-2024: Wissenschaftliche Mitarbeiterin und Doktorandin am Institut für Kommunikationspsychologie und Medienpädagogik, Abteilung Medienpsychologie, Universität Koblenz-Landau/Rheinland-Pfälzische Technische Universität Kaiserslautern-Landau (Promotion im März 2025)

2017-2018: Freelancerin beim Institut für Strategie und Kommunikation in Frankfurt am Main

2016-2019: Master Studium der Psychologie mit dem Schwerpunkt Kommunikations- und Medienpsychologie, Universität Koblenz-Landau

2016: Praktika beim Institut für Strategie und Kommunikation und Publicis Pixelpark

2012-2015: Bachelor Studium der Angewandten Psychologie mit dem Schwerpunkt Markt-, Werbe- und Medienpsychologie, Hochschule Fresenius Frankfurt am Main

Publikationen:

Hirschhäuser, V., & Winter, S. (2024). Moral Comments in Social Media: Analyzing the Role of Ideology-Matching Moral Framing and Impression Motivation in the Persuasive Effect of User Comments on YouTube. Mass Communication and Society, 1–26. https://doi.org/10.1080/15205436.2024.2415019

Weber, S., Appel, M., Steffens, M. C., & Hirschhäuser, V. (2023). Just a joke? Can sexist comedy harm women’s cognitive performance?. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 17(5), 608–618. https://doi.org/10.1037/aca0000369

 

Konferenzbeiträge:

Winter, S., Möring, J. N. R., Merz, P., Hirschhäuser, V.,  Maslowska, E., Von Sikorski, C. (2023).Targeting against disinformation: An experimental test of generic and microtargeted corrections in social media at the 108th AEJMC Annual Conference, San Francisco

Hirschhäuser, V., & Winter, S. (2023). The Persuasive Effect of User Comments on YouTube in Moral Discourse: Exploring the Influence of Ideology-Matching Moral Framing and Impression Motivation in the Context of Social Media. Paper presented at the 13th Media Psychology conference of the German Psychological Society DGPs, Luxembourg.

Möring, J. N. R., Hirschhäuser, V., Von Sikorski, C., Maslowska, E., Winter, S. (2023). Targeting against disinformation: The effect of microtargeted corrections on the impact of fake news. Poster presented at the 13th Media Psychology conference of the German Psychological Society DGPs, Luxembourg

Hirschhäuser, V., & Winter, S. (2022, September). Selective exposure and morality: The effect of moral comments and group processes on information selection in social media. Paper presented at the 52nd DGPs Congress, Hildesheim, Germany.

Hirschhäuser, V. & Winter, S. (2021, May). The Influence of Moral Framing and Impression Motivation on the Persuasive Effect of YouTube Comments. Paper presented at the annual conference of the International Communication Association. Virtual Event.

Hirschhäuser, V. & Winter, S. (2021, September). “That’s immoral!” The influence of morally-framed arguments and identification processes on information selection in social media. Poster presented at the Media Psychology conference of the German Psychological Society DGPs. Aachen, Germany.

Hirschhäuser, V., & Winter, S. (2022, May). “That’s immoral!” The influence of morally-framed arguments and identification processes on information selection in social media. Poster accepted for presentation at the annual meeting of the International Communication Association (ICA), Paris, France. 

  • Moralische Debatten in sozialen Medien (Moral Reframing)
  • Informationsauswahl in digitalen Medienumgebungen 
  • Meinungsbildung und in sozialen Netzwerken 
  • Persuasive Wirkung von Nutzerkommentaren 
  • Einfluss von Medieninterventionen auf die Einstellung