Institut für Kommunikationspsychologie und Medienpädagogik

Aktuelle Publikationen

2023

Klebba, L.-J., & Winter, S. (in press). Crisis alert: (Dis)information selection and sharing in the COVID-19 pandemic. Communications - The European Journal of Communication Research. https://doi.org/10.1515/commun-2022-0020

Schaewitz, L., Flanagin, A. J., Hoss, T., Kölmel, L., Metzger, M. J., Winter, S., & Krämer, N. C. (2023). Social sharing of political disinformation: Effects of tie strength, message valence, and corrective information on evaluations of political figures. Western Journal of Communication, 87(2), 173-195. https://doi.org/10.1080/10570314.2022.2100471

Trepte, S., Reinecke, L., Gimmler, R., Gleich, U., Winter, S., Frischlich, L., Krämer, N., Appel, M., Hutmacher, F., Mengelkamp, C., Stein, J.-P. & Weber, S. (2023). Berufsfelder der Medienpsychologie. Institut für Kommunikationswissenschaft; Universität Hohenheim. opus.uni-hohenheim.de/volltexte/2023/2128/

2022

Gleich, U. (2022). Nutzungserfahrungen mit konstruktivem Journalismus. Media Perspektiven (12), 582–588.

Gleich, U. (2022). Unterhaltung in den Medien - eine wertvolle Erfahrung. Media Perspektiven (11), 548–554.

Gleich, U. (2022). Nutzungsgewohnheiten, Glaubwürdigkeit und Qualität von Nachrichten in sozialen Netzwerken. Media Perspektiven (10), 493–500.

Gleich, U. (2022).  Corporate Social Responsibility in der Marketing-Kommunikation. Media Perspektiven (7-8), 403–408.

Gleich, U. (2022).  Anthropomorphisierung als Gestaltungselement in der Werbung. Media Perspektiven (3), S. 147–153.

Gleich, U. (2022).  Mediennutzung in der Corona-Pandemie. Media Perspektiven (2), 81–88.

Gleich, U. (2022).  Werbung und Diversität. Media Perspektiven (1), 49–55.

Gleich, U. (2022). Medienpädagogik und Werbeforschung. In U. Sander, F. v. Gross, & K.-U. Hugger (Eds.), Handbuch Medienpädagogik (pp. 391–400). Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-25090-4_50-1

Winter, S., Remmelswaal, P., & Vos. A. (2022). When posting is believing: Adaptation and internalization of expressed opinions in social network sites. Journal of Media Psychology, 34(3), 177-187. https://doi.org/10.1027/1864-1105/a000308

Imhoff, R., Lamberty, P., Rothmund, T., Winter, S. & Schulz-Hardt, S. (2022). FAQs zu Verschwörungstheorien und Verschwörungsmentalität. Deutsche Gesellschaft für Psychologie. https://www.dgps.de/schwerpunkte/task-force-verschwoerungstheorien/

Imhoff, R., Lamberty, P., Rothmund, T., Winter, S. & Schulz-Hardt, S. (2022). Was tun, wenn Menschen Verschwörungstheorien rund um Corona verbreiten? Psychologische Coronahilfe.https://psychologische-coronahilfe.de/beitrag/was-tun-wenn-menschen-verschwoerungstheorien-rund-um-corona-verbreiten/

2021

Burghartswieser, D., & Rothmund, T. (2021). Conservative bias, selective political exposure and truly false consensus beliefs in political communication about the ‘refugee crisis’ in Germany. PloS one16(11), e0259445

Gleich, U. (2021): Effekte der Corona-Pandemie auf die Werbekommunikation. Media Perspektiven (12), S. 654–660.

Gleich, U. (2021). Vertrauen in Medienangebote. Media Perspektiven (10), 541–548.

Gleich, U. (2021). Uses-and-Gratifications im Wandel der Zeit. Entwicklung eines kommunikationswissenschaftlichen Ansatzes. Media Perspektiven (9), 461–476.

Gleich, U. (2021). Radio, Podcasts und Audiostreaming: Wirkung auditiver Angebote. Media Perspektiven (9), 477–482.

Gleich, U. (2021): Auditive Werbekommunikation. Media Perspektiven (7-8), S. 422–426.

Gleich, U. (2021): Konsumentenreaktionen auf Werbebotschaften - nicht immer positiv. Media Perspektiven (5), S. 325–329.

Gleich, U. (2021). Wahrnehmung und Nutzung von intelligenten Assistenzsystemen und Smart Speakern. Media Perspektiven (2), 125–131.

Gleich, U. (2021). Faktoren der Medien- und Programmwahl. Media Perspektiven (1), 71–76.

Schneider, F. M., Vogel, I. C., Gleich, U., & Bartsch, A. (2021). How Do People Evaluate Movies? In P. Vorderer & C. Klimmt (Eds.), The Oxford handbook of entertainment theory (pp. 582–605). New York: Oxford University Press. doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190072216.013.31

Dienlin, T., Johannes, N., Bowman, N. D., Masur, P. K., Engesser, S., Kümpel, A. S., LukitoJ., Bier, L.M., Zhang, R., Johnson, B. K., Huskey, R., Schneider, F. M., Breuer, J., Parry, D. A., Vermeulen, I., Fisher, J. T., Banks, J., Weber, R., Ellis, D. E., Smits, T., Ivory, J. D., Trepte, S.,McEwan, B., Rinke, E. M., Neubaum, G., Winter, S., Carpenter, C. J., Krämer, N., Utz, S., Unkel, J., Wang, X., Davidson, B. I., Kim, N., Stevenson Won, A., Domahidi, E., Lewis, N. A., & de Vreese, C. (2021). An agenda for open science in Communication. Journal of Communication, 71, 1–26. doi:10.1093/joc/jqz052

Winter, S., Maslowska, E., & Vos, A. L. (2021). The effects of trait-based personalization in social media advertising. Computers in Human Behavior, 114. doi:10.1016/j.chb.2020.106525 

Winter, S., Neubaum, G., Stieglitz, S., & Ross, B. (2021). #Opinionleaders: a comparison of self  reported and observable influence of Twitter users. Information, Communication, & Society, 24, 1533-1550. doi:10.1080/1369118X.2019.1705374

Neubaum, G., Cargnino, M., Winter, S., & Dvir-Gvirsman, S. (2021). "You’re still worth it": The moral and relational context of politically motivated unfriending decisions in online networks. PLOS ONE, 16(1). doi:10.1371/journal.pone.0243049 

Krämer, N. C., Neubaum, G., Winter, S., Schaewitz, L., Eimler, S., & Oliver, M. B. (2021). I feel what they say: the effect of social media comments on viewers’ affective reactions toward elevating online videos. Media Psychology, 24, 332-358.doi:10.1080/15213269.2019.1692669 

Schaewitz, L., Winter, S., & Krämer, N. C. (2021). The influence of privacy control options on the evaluation and user acceptance of mobile applications for volunteers in crisis situations. Behaviour & Information Technology, 40, 759-775.doi:10.1080/0144929X.2020.1723703

 

2020

Gleich, U. (2020). Medienpädagogik und Werbeforschung. In U. Sander, F. v. Gross, & K.-U. Hugger (Eds.), Handbuch Medienpädagogik (pp. 1–10). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-25090-4_50-1

Gleich, U. (2020). Zielgruppenforschung als Grundlage für Werbekommunikation. Media Perspektiven. (12), 661–665.

Gleich, U. (2020). Psychologische Aspekte der Onlinenutzung. Media Perspektiven (9), S. 516–522.

Gleich, U. (2020). Die Wirkung von Storytelling auf die Werbewahrnehmung. Media Perspektiven. (5), 297–300.

Gleich, U. (2020). Wirkungsaspekte visueller Werbegestaltung. Media Perspektiven. (4), 216–219.

Gleich, U. (2020). Werbung und Sponsoring im Sport. Media Perspektiven. (3), 160–165.

Gleich, U. (2020). Nutzung von On-Demand- und Streamingdiensten. Media Perspektiven. (2), 99–105.

Gleich, U. (2020). Nachrichtennutzung im Internet. Media Perspektiven. (1), 33-38.

Weber, S., Appel, M., Steffens, M. C., & Hirschhäuser, V. (2020). Just a joke? Can sexist comedy harm women’s cognitive performance? Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. https://doi.org/10.1037/aca0000369 

Flanagin, A. J., Winter, S., & Metzger, M. J. (2020). Making sense of credibility in complex information environments: The role of message sidedness, information source, and thinking styles in credibility evaluation online. Information, Communication, & Society, 23, 1038-1056. doi:10.1080/1369118X.2018.1547411 [Impact Factor: 4.124]

Winter, S. (2020). Heuristic-systematic model. The International Encyclopedia of Media Psychology. Hoboken, NJ: Wiley-Blackwell. doi:10.1002/9781119011071

Dienlin, T., Johannes, N., Bowman, N. D., Masur, P. K., Engesser, S., Kümpel, A. S., Lukito, J., Bier, L. M., Zhang, R., Johnson, B. K., Huskey, R., Schneider, F. M., Breuer, J., Parry, D. A., Vermeulen, I., Fisher, J. T., Banks, J., Weber, R., Ellis, D. E., Smits, T., Ivory, J. D., Trepte, S., McEwan, B., Rinke, E. M., Neubaum, G., Winter, S., Carpenter, C. J., Krämer, N., Utz, S., Unkel, J., Wang, X., Davidson, B. I., Kim, N., Stevenson Won, A., Domahidi, E., Lewis, N. A., & de Vreese, C. (2020). An agenda for open science in Communication. Journal of Communication. doi:10.1093/joc/jqz052

Schaewitz, L., Winter, S., & Krämer, N. C. (2020). The influence of privacy control options on the evaluation and user acceptance of mobile applications for volunteers in crisis situations. Behaviour & Information Technology. doi:10.1080/0144929X.2020.1723703 [Impact Factor: 1.429]

Winter, S., Neubaum, G., Stieglitz, S., & Ross, B. (2020). #Opinionleaders: a comparison of self-reported and observable influence of Twitter users. Information, Communication, & Society. doi:10.1080/1369118X.2019.1705374

Winter, S. (2020). Do anticipated Facebook discussions diminish the importance of argument quality? An experimental investigation of attitude formation in social media. Media Psychology, 23, 79-106. doi:10.1080/15213269.2019.1572521 [Impact Factor: 2.736]

Wojcieszak, M., Winter, S., & Yu, X. (2020). Social norms and selectivity: Effects of norms of open-mindedness on content selection and affective polarization. Mass Communication and Society.doi:10.1080/15205436.2020.1714663 [Impact Factor: 2.189]

 

2019

Gleich, U. (2019). Agenda Setting in der digitalen Medienwelt. Evolution eines Ansatzes der Medienwirkungsforschung. Media Perspektiven. (3), 126–140.

Gleich, U. (2019). Auswirkungen von Echokammern auf den Prozess der Meinungsbildung. Media Perspektiven. (2), 82–85.

Gleich, U. (2019). Der Einfluss von Kontextfaktoren auf die Werbewirkung. Media Perspektiven. (11), 528–530. 

Gleich, U. (2019). Influencer-Kommunikation in sozialen Netzwerken. Media Perspektiven. (5), 253–257. 

Gleich, U. (2019). Umfeld und Stimmung als wichtige Variablen bei der Werbewirkung. Media Perspektiven. (12), 563–566.

Gleich, U. (2019). Unterhaltung als wertvolle Erfahrung bei der Mediennutzung. Media Perspektiven. (6), 303–308.

Gleich, U. (2019). Werbewirkung von Native Advertising - Relevanz der Gestaltung und Platzierung. Media Perspektiven. (7-8), 366–369.

Gleich, U. (2019). Werbung in sozialen Netzwerken. Media Perspektiven. (1), 24–30.

Gleich, U. (2019). Werbung in sozialen Netzwerken: Aktuelle Ergebnisse der Werbewirkungsforschung. Media Perspektiven. (4), 203–206.

Gleich, U., & Puffer, H. (2019). Soziale und gesellschaftspolitische Funktionen regionaler Berichterstattung. Studienüberblick zum Bedürfnis nach Medieninhalten aus der eigenen Region. Media Perspektiven. (1), 5–10.

Winter, S. (2019). Impression-motivated news consumption –Are user comments in social mediamore influential than on news sites?(Pre-registered study)Journal of Media Psychology, 31, 203–213.doi:10.1027/1864-1105/a000245[ImpactFactor:1.514]

Winter, S. & Rösner , L. (2019). Krisenkommunikation im Gesundheitsbereich. In M. Hastall & C. Rossmann (Hrsg.),Handbuch der Gesundheitskommunikation (S. 423-432). Wiesbaden: Springer. doi:0.1007/978-3-658-10948-6_34-1 

Hu, X., & Winter, S. (2019). The effects of abstract vs. concrete mindsets on the persuasiveness of online reviews: A construal level perspective. In E. Bigne E. & S. Rosengren (Eds.), Advances in Advertising Research X (pp. 43-52). Wiesbaden, Germany: Springer.

Sülflow, M., Schäfer, S., & Winter, S. (2019). Selective attention in the news feed: An eye-tracking study on the perception and selection of political news posts on Facebook. New Media & Society, 2, 168-190. doi:10.1177/1461444818791520 [Impact Factor:4.800]

 

2018

Allern, S., & von Sikorski, C. (2018). Political scandals as a democratic challenge: From important revelations to provocations, trivialities, and neglect. Introduction. International Journal of Communication, 12, 3014-3023. [Impact Factor: 1.128]

Flanagin, A. J., Winter, S., & Metzger, M. J. (2018). Making sense of credibility in complex information environments: The role of message sidedness, information source, and thinking styles in credibility evaluation online. Information, Communication, & Society. doi:10.1080/1369118X.2018.1547411 (impact factor 3.084) 

Gleich, U. (2018): Medienwirkungen auf den Prozess der öffentlichen Meinungsbildung. In: Media Perspektiven (12), 608–611.

Gleich, U. (2018): Neurophysiologische Methoden und aktuelle Entwicklungen in der Markt- und Werbeforschung. In: Media Perspektiven (11), 557–563.

Gleich, U. (2018): Werbung und Sponsoring im Sport. In: Media Perspektiven (10), 511–517.

Gleich, U. (2018): Influencer-Marketing. In: Media Perspektiven (9), 451–455.

Gleich, U. (2018). Digitale Mediennutzung von Jugendlichen und politische Partizipation. Media Perspektiven (7-8), 389–392.

Gleich, U. (2018). Die Bedeutung von Musik in der Werbung. Media Perspektiven (6), 320–323.

Gleich, U. (2018): Satire, Medien- und Politikvertrauen. In: Media Perspektiven (4), 202–205.

Gleich, U. (2018): Effekte inhaltlicher und formaler Gestaltung von Werbung. In: Media Perspektiven (3), 141–146.

Gleich, U. (2018): Gestaltung und Wirkung von Radiowerbung. In: Media Perspektiven (2), 95–97.

Gleich, U. (2018): Gestaltung und Effektivität von Werbung auf mobilen Geräten. In: Media Perspektiven (1), 37–39.

Gleich, U. (2018). Kommunikation mit Medien: Mediennutzung von Kindern und Jugendlichen. In I. Vogel (Hrsg.). Kommunikation in der Schule (2., aktualisierte Auflage, S. 323-344.). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

Haack, G., von Sikorski, C., Hänelt, M., & Schierl, T. (2018). Onlineinformationen zur Förderung einer informierten Entscheidung über die Teilnahme an einer Darmkrebsfrüherkennung.Evaluation und Rezeptionsanalyse eines Themenmoduls auf dem Frauen- und Männergesundheitsportal der Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung (BZgA). Bundesgesundheitsblatt, 61(12), 1569-1578. [Impact Factor: 0.901]

Horstmann, A., Winter, S., Rösner, L., & Krämer, N. C. (2018). S.O.S. on my phone – Analysis of motives and incentives for participation in smartphone-based volunteering. Journal of Contingencies and Crisis Management, 26, 193-199. doi:10.1111/1468-5973.12174 [Impact Factor: 1.373]

Marker, C., Gnambs, T., Appel, M.(2018). Active on Facebook and failing at school? Meta-analytic findings on the relationship between online social networking activities and academic achievement. Educational Psychology Review, 30, 651-677. [pdf]

Matthes, J., Knoll, J., & von Sikorski, C., (2018). "Spiral of Silence" revisited: A meta-analysis on the relationship between perceptions of opinion support and political opinion expression. Communication Research, 45(1), 3-33. [Impact Factor: 3.391]

Schmuck, D., Matthes, J., von Sikorski, C., Materne, N., & Shah, E. (2018). Are unidentified terrorist suspects always Muslims? How terrorism news shape news consumers' automatic activation of Muslims as perpetrators. Religions, 9(10), 1-16. doi:10.3390/rel9100286

Six, U. & Gimmler, R. (2018). Medienkompetenz im schulischen Kontext. In I. Vogel (Hrsg.), Kommunikation in der Schule (S. 101-121). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

Vogel, I. & Gleich, U. (2018). Non- und paraverbale Kommunikation. In I. Vogel (Hrsg.). Kommunikation in der Schule (2., aktualisierte Auflage, S. 31-52.). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

von Sikorski, C. (2018). The aftermath of political scandals: A meta-analysis. International Journal of Communication, 12, 3109-3133. [Impact Factor: 1.128]

von Sikorski, C., & Ludwig, M. (2018). The effects of visual isolation on the perception of scandalized politicians. CommunicationsEuropean Journal of Communication Research, 43(2), 235-257. [Impact Factor: 0.744]

von Sikorski, C., & Knoll, J. (2018). All at once or bit by bit? How the serialization of news affects recipients' attitudes toward politicians involved in scandals. International Journal of Communication12, 1389-1407. [Impact Factor: 1.128]

von Sikorski, C., Schmuck, D., & Matthes, J., (2018). Eine Spirale der Angst? Terrorberichterstattung in den Medien, wahrgenommene Bedrohung und politische Einstellungen. Psychologie in Österreich38(5), 354-361.

von Sikorski, C., & Müller, L. (2018). When corporate social responsibility messages enter the news: Examining the effects of CSR framed news on product purchasing intentions and the mediating role of company and product attitudesCommunication Research Reports35(4), 335-345.

von Sikorski, C. (2018). The effects of darkness and lightness cues in the visual depiction of political actors involved in scandals: An experimental study. Communication Research Reports, 35(2), 162-171.

von Sikorski, C. (2018). The contents and effects of political scandals: A synopsis. In A. Haller, H. Michael & M. Krause (Eds.), Scandalogy. An interdisciplinary field (S. 136–155). Köln, Deutschland: Halem.

von Sikorski, C., Knoll, J., & Matthes, J. (2018). A new look at celebrity endorsements in politics: Investigating the impact of scandalous celebrity endorsers and politicians’ best responses. Media Psychology, 21(3), 403-436. [Impact Factor: 2.574]

von Sikorski, C., Matthes, J., & Schmuck, D. (2018). The Islamic State in the news: Journalistic differentiation of Islamist terrorism from Islam, terror news proximity, and Islamophobic attitudes. Communication Research. doi:101177/0093650218803276 [Impact Factor: 3.391]

Walther, J. B., Neubaum, G., Rösner, L., Winter, S., & Krämer, N. C. (2018). The effect of bilingual congruence on the persuasive influence of videos and comments on YouTube. Journal of Language and Social Psychology, 37, 310-329. doi:10.1177/0261927X17724552 [Impact Factor: 1.272]

Winter, S., & Schulte-Bockholt, L. (2018). When do we trust online reviews by similar vs. dissimilar users? An application of construal level theory. In In V. Cauberghe, L. Hudders, & M. Eisend (Eds.), Advances in advertising research IX: Power to consumers (pp. 287-300). Wiesbaden, Germany: Springer.

Winter, S. (2018). Impression-motivated news consumption – Are user comments in social media more influential than on news sites? (Pre-registered study) Journal of Media Psychology. doi:10.1027/1864-1105/a000245 [Impact Factor: 1.057]

Winter, S., Krämer, N. C., Benninghoff, B., & Gallus, C. (2018). Shared entertainment, shared opinions: The influence of Social TV comments on the evaluation of talent shows. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 62, 21-37. doi:10.1080/08838151.2017.1402903 [Impact Factor: 1.257]

 

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